Check mijn nieuwste recepten »

Portiegrootte

borden_2

Wat heerlijk….het is weer etenstijd!! Zeker na een lange drukke dag vol met activiteiten. Misschien heb je zelfs gedurende de dag niet de tijd gehad om genoeg te eten, dus zo’n heerlijke maaltijd gaat er dan goed in. We pakken een bord en scheppen weldadig op. Na wat happen is je bord nog niet leeg, maar wij hebben geleerd dat je je bord netjes moet leegeten, dus we gaan door. Na de maaltijd merk je dat je toch net wat te veel hebt gegeten, maar ach morgen eet ik wel wat minder. En als we niet opletten pikken we ook nog de laatste restjes van het bord van je kind of man. Herken jij dit ook?

Ongemerkt eten we hierdoor vaak te veel en nemen we te veel calorieën tot ons. Welk bord gebruik je, hoe groot en hoe diep is het? Welke opscheplepels gebruik je? Het is verstandig om hier eens kritisch naar te gaan kijken. Alleen de grootte van een bord maakt op jaarbasis al veel uit in calorie inname. Het is heel simpel: Hoe kleiner het bord, hoe minder je opschept.

Stel je hebt een groter bord met voeding wat 207 calorieën waard is en een kleiner bord met voeding wat 167 calorieën waar is. Dat scheelt maar 40 calorieën zou je denken, maar stel dat je dit een jaar lang drie keer per dag zou eten dan scheelt het kleinere bord jou ongemerkt 4 kilo per jaar! Dit is natuurlijk een berekening die heel kort door de bocht gaat, want hierbij heb ik niet gekeken naar welke voedingsmiddelen, zoals koolhydraten, eiwitten of vetten. De boodschap is wel duidelijk….

Kijk dus kritisch naar jouw servies. Neem een kleiner bord voor alle maaltijden. Wacht na het eten 15 tot 20 min. Mocht je dan echt nog trek hebben, neem dan eerst een glas water en daarna kun je eventueel nog een beetje opscheppen. Maar niet te veel natuurlijk.

Mocht je naar aanleiding hiervan nog wat vragen hebben, neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.